نحوه آماده کردن قلیان (توضیح کامل در 10 مرحله)

/
مقالات
/

نحوه آماده کردن قلیان (توضیح کامل در 10 مرحله)

نحوه آماده کردن قلیان (توضیح کامل در 10 مرحله)

همه ما می دانیم که چگونه قلیان بکشیم اما آیا بلدیم که چگونه در صورت لزوم در خانه یا مسافرت آن را آماده کنیم؟ اگر نمی دانید چگونه قلیان را آماده کنید و به دنبال راهنما هستید، جای درستی آمده اید. درست آماده نکردن قلیان می تواند منجر به مواردی همچون سوختن قلیان، درست کام ندادن، زدن گلو، سردرد و ... شده و کشیدن قلیان را برای شما تبدیل به یک تجربه ناراحت کننده کند. رعایت نکات ریز در آماده کردن قلیان می تواند به شما کمک کند تا تجربه ای خوشایند داشته باشید.محتوای زیر مرحله به مرحله به شما می آموزد که چطور یک قلیان تمیز و خوش طعم برای خود و میهمانانتان آماده کنید.

اگر حال و حوصله آماده کردن قلیان ندارید، برای سفارش قلیان آماده از الو قلیون ، همین الان بر روی دکمه سبز سمت چپ پایین صفحه کلیک کنید.

مرحله اول – شستشوی اجزای قلیان

فرقی نمی کند که قلیان جدید خریده اید یا می خواهید از قلیان قدیمی تان استفاده کنید، همیشه تمام قطعات را بشویید و تمیز کنید تا هر بار تجربه خوبی داشته باشید. ابتدا تمام قطعات را جدا کنید و هر قسمت را به جز شیلنگ‌ها بشویید؛ فرض کنید شیلنگ‌ها برای شستشو با آب مناسب نیستند (کاملا توصیه می شود که از شلنگ یکبار مصرف استفاده نمایید) مگر اینکه خلاف آن روی آنها نوشته شده باشد. یک برس بلند و نازک به شما کمک می‌کند تا داخل قسمت‌های بلند مانند تنه یا تنگ را را به خوبی تمیز کنید. پس از شستشو آن ها را با حوله خشک کرده و بگذارید تا در هوای آزاد رطوبت باقی مانده نیز از بین برود.

نکات مهم برای تمیزکاری

مرحله دوم – پر کردن تنگ قلیان با آب

تنگ در قسمت پایه قلیان قرار دارد. آن را با آب سرد پر کنید تا حدی که حدود 2.5 سانتی‌متر یا کمی بیشتر از لوله قلیان را بپوشاند (شکل 1). باقی گذاشتن فضای کافی برای هوا هم دود را با کیفیت تر می کند و هم مکیدن از شلنگ را آسان تر می کند. اگر یک قلیان کوچک یا مینی دارید، فقط 1.25 سانتی‌متر از لوله را داخل آب کنید تا فضای کافی برای هوا باقی بماند و شلنگ‌ها خیس نشوند.

پر کردن تنگ قلیان با آب
پر کردن تنگ قلیان با آب

مرحله سوم – اتصال تنه به تنگ قلیان

تنه قلیان را روی تنگ شیشه‌ای قرار دهید. آن را به آرامی به داخل تنگ پایین بیاورید تا لوله فلزی وارد آب شود. باید یک واشر سیلیکونی یا لاستیکی وجود داشته باشد که در بالای تنگ قرار می‌گیرد تا اتصال هوا‌بندی شود (شکل 2) . اگر اتصال هوا‌بند نباشد، دود قلیان رقیق و کشیدن آن دشوار خواهد بود.

اتصال تنه به تنگ قلیان
اتصال تنه به تنگ قلیان

مرحله چهارم – اتصال شلنگ

این مرحله بسیار ساده است. شلنگ به سوراخ‌ کناری تنه قلیان متصل می‌شود. مانند اتصال تنه به تنگ، این سوراخ‌ نیز باید کاملاً هوابند باشد. مطمئن شوید که واشرهای لاستیکی به شلنگ قلیان شما متصل هستند یا در محل اتصال تنه به شلنگ قرار گرفته‌اند تا یک مهر و موم هوابند ایجاد کنند. سپس شلنگ را مستقیماً در پورت تنه قرار دهید.

مرحله پنجم – تست جریان هوا در قلیان

برای اینکه قلیان دود خوبی تولید کند، باید تمامی اتصالات محکم و بدون نشت باشند. برای بررسی نشت، مانند شکل 3، دهانه‌ی بالای تنه قلیان را با دست خود بپوشانید تا هوا وارد قلیان نشود. سپس، از شلنگ قلیان یک دم عمیق بزنید. اگر آب درون تنگ حباب کرد، قلیان به‌درستی تنظیم شده است. در غیر این صورت، باید مراحل را مجدداً بررسی کنید.

تست جریان هوا در قلیان
تست جریان هوا در قلیان

مرحله ششم – نصب سینی ذغال

نصب سینی فلزی قلیان بر روی قسمت بالای تنه قلیان و به منظور جمع‌آوری ذغال‌های داغ و باقی‌مانده‌های تنباکو انجام می‌شود (شکل 4).

 نصب سینی ذغال
نصب سینی ذغال

مرحله هفتم – بار زدن تنباکو بر روی سری قلیان

اول- هم زدن تنباکو

تنباکو های قلیان معمولاً در ظروف و کیسه های پلاستیکی بسته بندی می شوند. بیشتر شیره و گلیسیرین مخلوط شده با تنباکو پس از مدتی ته نشین شده و در انتهای ظرف یا کیسه قرار می گیرند. برای همگن کردن و جذب دوباره شیره و گلیسیرن توسط تنباکو، تنباکوی داخل ظرف را هم بزنید و 5 دقیقه قبل از اینکه داخل سری بریزید به آن فرصت بدهید. دراینصورت تنباکوی شما کیفیت لازم برای پردود کردن قلیان شما را خواهد داشت.

نکات مهم برای نگهداشتن تنباکو

دوم- جداکردن برگ های تنباکو از یکدیگر

برگ های تنباکو را تا جایی گه می توانید از هم جدا کنید و پف بدهید تا در هنگام کشیدن قلیان هوای گرم بهتر در آن جریان پیدا کند. این عمل باعث می شود تا طعم تنباکو بهتر و بیشتر احساس شود. بعد از باز کردن برگ های تنباکو، آن را داخل سری قلیان بریزید و روی آن را صاف کنید.

مرحله هشتم – گذاشتن فویل بر روی سری قلیان

سری را با فویل های مخصوص قلیان بپوشانید (این فویل ها را در اکثر فروشگاه های مخصوص قلیان و سوپرمارکت ها می توانید پیدا کنید). یک تکه فویل را روی سری قرار دهید و آن را کشیده و در اطراف لبه های سری بچسبانید تا محکم شود. سری را روی تنه قلیان قرار داده و محکم کنید. با استفاده از یک خلال دندان یا گیره کاغذ (شکل 5)، حدود 12-15 سوراخ در سطح فویل ایجاد کنید.

ایجاد سوراخ در سطح فویل
ایجاد سوراخ در سطح فویل

مرحله نهم – روشن کردن ذغال قلیان

دو یا سه عدد ذغال روشن کنید. دو نوع ذغال برای قلیان استفاده می شود. بسته به اینکه کدام یک را دارید، دستورالعمل های زیر را را دنبال کنید:

1. ذغال های خودسوز: این ذغال ها خیلی سریع روشن می شوند. به همین دلیل انها را در بازار به ذغال های خودسوز می شناسند. برای استفاده از این نوع ذغال، با انبر آن را روی یک ناحیه غیر قابل اشتعال نگه دارید. با فندک یا کبریت آن روشن کرده و منتظر بمانید تا دود کردن آن متوقف شود، سپس 10 تا 30 ثانیه صبر کنید تا ذغال قرمز شده و روی آن را خاکستر خاکستری روشن بپوشاند. استفاده از اینگونه ذغال ها راحت است، اما حرارت کمتر و کوتاه تری نسبت به دیگر ذغال ها دارند. برخی از افراد حتی با کشیدن قلیانی که با این ذغال ها روشن شده اند، سردرد می گیرند.

2. ذغال های طبیعی: با استفاده از شعله گاز یا ذغال سرخ کن های برقی آماده می‌شوند. برای کثیف نشدن گاز می توانید از ماهیتابه های مخصوص ذغال موجود در بازار استفاده کنید. این ذغال ها معمولا بعد از 8 الی 12 دقیقه آماده می شوند.

ذغال ها را روی فویل بگذارید. زغال‌ها را به طور مساوی روی لبه فویل قرار دهید، یا حتی کمی از لبه آن بیرون بزند. یک اشتباه رایج، انباشتن ذغال‌ها در مرکز فویل است که می‌تواند به راحتی تنباکو را بسوزاند و دود تند و کوتاه مدت ایجاد کند که گلو را خواهد زد.

مرحله دهم – چاق کردن قلیان

بالاخره مرحله ای که منتظر آن بودید، رسید. برای خود کنجی دنج و آرام در کنار دوستانتان پیدا کنید و قلیانی که آماده اش کرده اید را چاق کنید. همانطور که قبلا گفتیم بعد از گذاشتن ذغال بر روی فویل، 5 دقیقه زمان بدهید تا تنباگو و سری گرم شوند. بعد از 5 دقیقه، شلنگ قلیان را بردارید و پک بزنید. پک های کوتاه و معمولی بزنید. اگر دیدید که هیچ دودی در تنگ ظاهر نشده است، یک سری پک های کوتاه و تیز بزنید تا جواب بگیرید. از زدن پک های عمیق خودداری کنید زیرا ممکن است باعث سردرد شما شود.

سفارش "قلیان آماده" از الو قلیون

مجموعه الوقلیون با ارائه سرویس اجاره قلیان آماده درب منزل، زحمت آماده کردن قلیان را برای شما زمانی که مهمان خاص دارید کم می کند. همین الان با کلیک برای روی دکمه کال (Call) سمت چپ پایین صفحه، این قلیون آنلاین را سفارش داده و از ظاهر زیبا و طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

هشدار:

منبع